zondag 22 juni 2014

Verzorging voor en na het strand.

Gisteren ging ik naar het strand en toen ik terugkwam bedacht ik dit artikel. Ik zit hier namelijk met een roodverbrande huid, stro-haar en verbrande lippen. Vandaag vertel ik je welke producten je voor en na het strandgaan kan gebruiken! Keep on watching.

Toen ik naar het strand ging, was de lucht bewolkt, er was bijna geen zon, het was koud. Ik had dus niet verwacht dat ik zou verbranden: ik had dus, behalve een flesje zonnebrand, niets bij me en niets opgesmeerd. Dom!

Voor het strandgaan.

De producten die je vooraf kunt gebruiken, zijn de volgende:

Een hoge SPF voor het gezicht.
Gebruik hiervoor niet dezelfde als voor je lichaam! Die is meestal te vettig. Smeer je hele gezicht in, vergeet het deel tussen je wenkbrauwen, het deel tussen je lippen en neus en je hals niet! Ook deze delen moeten ingesmeerd worden. Vaak zit er in BB-creams of zoiets ook SPF, maar dit draag ikzelf niet naar het strand en hier vertrouw ik ook niet echt op. Zelf gebruik ik de Nivea Sun Protect & Bronze Gezichtscrème met SPF 30 (€10,99). Deze vind ik wel fijn, maar hij is wel ietwat vettig, dus voor de vette huidjes niet aan te raden. Dit zijn een paar opties die je dan kunt gebruiken:
  • Biodermal SPF 20 / 30 / 50+ Matterende Zonnefluïde (€14,19 / €15,19 / €16,25 bij Kruidvat)
  • Garnier Ambre Solaire BB Sun SPF 30 Zonnebescherming (€11,99 bij Kruidvat)
  • Eucerin Sun Fluid SPF 30 (€16,49 bij deonlinedrogist.nl)

Bescherming voor je haar.
Een verbrande hoofdhuid is een van de pijnlijkste dingen EVER. Het blijft zolang pijn doen, omdat hydrateren achteraf ontzettend moeilijk is! Hiervoor gebruik ik de Kruidvat Solait Hair Protection Spray (€3,89) en deze is eigenlijk ontzettend fijn. Spray dit door heel je haar, meerdere keren die dag (als je in zee bent geweest weer opnieuw, en om de paar uit elke keer, net zoals de rest van je lichaam). 

Een hoge SPF voor het lichaam.
Om de rode armen (zoals ik nu heb), benen en buik te voorkomen, is een hoge SPF noodzakelijk. Er zijn heel veel verschillende varianten zonnebrand, maar een SPF 30 of hoger is echt aan te raden. Zelf gebruik ik nu een onzichtbare olievorm, heel fijn. Pluspunt: hij laat je huid gelijk stralen en laat ook geen witte waas achter, maar werkt wel net zo goed. Ik gebruik de Kruidvat Solait Transparent SPF 50 High Zonnebrand Sunspray (€11,49). Andere opties:
  • Voor als je tegelijkertijd bruin wilt worden: Kruidvat Solait Protect & Tan SPF 30 Medium Zonnebrand Sunspray (€10,99) of Nivea Protect & Bronze SPF 30 Zonnemelk (€16,99).
  • Voor als je gewoon de klassieke (niet-spray) zonnebrand wilt: Kruidvat Solait SPF 30 High Sunmilk Zonnebrand (€6,99) of Nivea Sun SPF 30 Verzorgende Zonnemelk (€14,99) of No-Ad SPF 30 Zonnebrandcrème (€4,99).
  • Voor de klassieke witte sprayvarianten: Kruidvat Solait SPF 30 High Zonnebrand Sunspray (€8,79) of Nivea Sun SPF 30 Verzorgende Zonnebrand Spray (€15,99) of Biodermal SPF 30 Vernevelende Zonnebrand Spray (€19,29).
  • De onzichtbare variant: Nivea Sun SPF 30 Invisible Protection Zonnebrand Spray (€16,49) of Garnier Ambre Solaire Clear Protect SPF 30 Transparant Zonnebrand Spray (€17,49).

Tot slot: Bescherming voor de lippen.
Ook SPF voor de lippen is belangrijk. De lippen bestaan uit dunne, kwetsbare huid, en geloof mij: verbrande lippen zijn allesbehalve fijn. Smeren dus! Aanraders: Labello Sun Protect Lippenbalsem SPF 30 (€3,29) en de Kruidvat Solait SPF 30 Sunstick Lippenbalsem (€1,55). 

Na het strandgaan.

Na het strandgaan is verzachten en hydrateren het allesbelangrijkste. De zon en het zand en zout drogen de huid uit en beschadigen 'm. Zeker als je verbrand bent is dit heel belangrijk!

Begin met reinigen.
Door het zand, je zweet, de zee en de warmte wordt je huid ontzettend vies. Maak dus eerst je huid goed schoon met een verzachtende reinigingsmelk (zonder alcohol o.i.d.) of water. Je kan ook onder de douche springen, maar als je huid verbrand is, is dit ontzettend pijnlijk en niet goed voor je huid. Goed schoonmaken die huid dus, vooral je gezicht is belangrijk. Je armen en benen kun je wel met een washandje afnemen. 

Verzorg je verbrande plekken.
Doe dit met After Sun en/of Aloë Vera (het liefst pure Aloë Vera-olie of iets waar het in zit, zoals je Vaseline Spray&Go, de groene variant). After Sun hydrateert en verzorgt, Aloë Vera verkoeld en verzacht. Belangrijk! Gebruik After Sun niet op je gezicht, als dit ook verbrand is. Dit verstopt de poriën en maakt je huid vet.

Je gezicht verzorgen.
Na het reinigingen, breng je een dikke laag crème op je gezicht aan. Dit kan gewoon dag- of nachtcrème zijn. Dit kun je mengen met een paar druppeltjes Aloë Vera of een beetje Aloë Vera-bodylotion. Dit verzacht je huid en helpt 'm te herstellen. Doe dit ook in je hals! Blijf van je huid af en laat hem even rusten. 
Breng op je lippen een laagje vaseline of andere lipbalsem aan, voor extra hydratatie.

Haar-hydratatie
Waarschijnlijk voelt je haar na een dagje strand aan als een bos stro. Het beste is dan om te douchen, maar nogmaals: met een verbrande huid is dit niet slim en het zou ook je mooie beachy hair verpesten! Tijd voor een andere oplossing: spray een beetje anti-klitspray met een goede olie of leave-in conditioner in je haar, ook in de wortels, en borstel dit goed door. Dit zorgt voor hydratatie bij de hoofdhuid. Neem daarna een beetje serum of olie en doe dit in de punten, zodat je haar weer op en top gehydrateerd is en mooi glanst. Herhaal dit de volgende ochtend als je haar er weer dood uitziet en voilà! 
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben gehad! Vergeet niet op de +1-button te klikken en mijn blog te volgen op Social Media (links op de pagina bovenin). Tot snel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hey! Ik vind het heel leuk als je een reactie plaatst! Dit kan een tip zijn, een opmerking of een vraag. Laat je reactie hieronder achter en ik zal (als het kan) reageren! Xxx